Collective discourses and power relations in rural youth: a case study in the Bebida Velha community, Pureza, RN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/inter.v24i2.3679

Keywords:

rural youth, power relations, symbolic violence, rural areas, sociology of youth

Abstract

Studies about youth have gained greater relevance in academia in recent years, expanding the possibilities of analysis of this category, consolidating the idea of youth as a political and social actor. This expansion of studies has highlighted the heterogeneity of young people, fostering research on the various aspects of youth. Rural youth are part of the diversity of social actors that make up the youth, and studying their dynamics and social phenomena has been an emerging need. In this sense, this article seeks to analyze rural youth under the concept of symbolic power (BOURDIEU, 1989), in an attempt to understand how power relations and symbolic domination are present in the lives of young people from Bebida Velha, a traditional rural community located in Pureza, RN. We used as analytical methodology the Discourse of the Collective Subject, which is a technique with qualitative and/or quantitative bias that aims to build a collective discourse based on individual speeches of the same social group.  From the analysis of the Discourse of the Collective Subject in a qualitative way, built through 15 semi-structured interviews conducted with rural youth, we realize that the main spaces of socialization of rural youth (education, work, family, and leisure groups) can be reproducers of symbolic relations of power and domination, while representing spaces of sociability and opportunities for social change.

Author Biographies

Marcos Aurélio Freire da Silva Júnior, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)

Doutorando em Ciências Sociais em Desenvolvimento, Agricultura e Sociedade na Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Mestre em Estudos Urbanos e Regionais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Graduado em Gestão de Políticas Públicas pela UFRN.

Joana Tereza Vaz de Moura, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Pós-Doutorado em Sociologia pela New York University (NYU). Doutora em Ciência Política pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre em Ciências Sociais em Desenvolvimento, Agricultura e Sociedade pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (CPDA/UFRRJ). Graduação em Administração pela Universidade Federal de Lavras (UFLA). Professora do Instituto de Políticas Públicas da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (IPP/UFRN) e do Programa de Pós-Graduação em Estudos Urbanos e Regionais da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (PPEUR/UFRN).

References

ABRAMO, Helena Wendel. O uso das noções de adolescência e juventude no contexto brasileiro. In: FREITAS, Maria Virgínia (Org.). Juventude e adolescência no Brasil: referências conceituais. São Paulo: Ação educativa, 2005. p. 20–35.

BOURDIEU, Pierre. Questões de Sociologia. Rio de Janeiro: Editora Marco Zero Limitada, 1983.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Difel: Lisboa; Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução. 3. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1992.

BOURDIEU, Pierre. Poder, derecho y classes sociales. 2. ed. Bilbao: Editorial Desclée de Brouwer, 2001.

BOURDIEU, P. A dominação masculina. 2. ed. Tradução de Maria Helena Kühner. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.

CARNEIRO, Maria José. O ideal urbano: campo e cidade no imaginário de jovens rurais. In: SILVA, Francisco Carlos Teixeira; SANTOS, Raimundo; COSTA, Luiz Flávio de Carvalho. (Org.). Mundo Rural e Política. Rio de Janeiro: Campus, 1999. p. 95–118.

CARNEIRO, Maria José; CASTRO, Elisa Guaraná. Juventude rural em perspectiva. Rio de Janeiro: Mauad Editora Ltda., 2007.

CARVALHO, Victorya Elizabete Nipo Teixeira de; KNOX, Winifred. Relações de gênero e trabalho: contribuições para análise da pesca artesanal no município de Ceará Mirim/RN. In: ENCONTRO ANUAL DA ANPOCS, 42., 2018, Caxambu. Anais [...], Caxambu, 2018.

CASTAÑEDA, Marcelo. “Juventude rural” como campo analítico. Blog Lida Diária, Rio de Janeiro, 22 mar. 2011. Disponível em: http://lidadiaria.blogspot.com/2011/03/juventude-rural-como-campo-analitico.html. Acesso em: 5 abr. 2017.

CASTRO, Elisa Guaraná. Juventude rural no Brasil: processos de exclusão e a construção de um ator político. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, Manizales, v. 7, n. 1, p. 179–208, jan./jun. 2009.

CASTRO, Elisa Guaraná; MARTINS, Maíra; ALMEIDA, Salomé Lima Ferreira; RODRIGUES, Maria Emilia Barrios; CARVALHO, Joyce Gomes. Os jovens estão indo embora? – juventude rural e a construção de um ator político. Rio de Janeiro: Mauad Editora Ltda., 2009.

COSTA, João Bosco Araújo da. Juventude, participação e cultura política. In: COSTA, João Bosco Araújo; SILVA, Maria Aparecida Ramos da. Juventudes, cultura e política. Natal: Caravela Selo Cultural, 2018. p. 27–31.

HENDEL, Veronica. Jóvenes, migración y vida cotidiana. Sentidos y apropiaciones de la escuela secundaria en el conurbano bonaerense (Argentina). PERIPLOS – Revista de Investigación sobre Migraciones, [s.l.], v. 4, n. 1, p. 67–95, out. 2020.

LEFEVRE, Fernando; LEFEVRE, Ana Maria Cavalcanti; TEIXEIRA, Jorge Juarez Vieira. O discurso do sujeito coletivo: uma nova abordagem metodológica em pesquisa qualitativa. Caxias do Sul: EDUCS, 2000. 138p.

LEFEVRE, Fernando; LEFEVRE, Ana Maria Cavalcanti. O discurso do sujeito coletivo: um novo enfoque em pesquisa qualitativa (desdobramentos). Caxias do Sul: EDUCS, 2003.

LEFEVRE, Fernando; LEFEVRE, Ana Maria Cavalcanti. O sujeito que fala. Interface, Botucatu, v. 10, n. 20, p. 517–24, jul./dez. 2006.

LEFEVRE, Fernando; LEFEVRE, Ana Maria Cavalcanti. Discurso do sujeito coletivo: representações sociais e intervenções comunicativas. Texto & Contexto Enfermagem, Florianópolis, v. 23, n. 2, p. 502–7, abr./jun. 2014.

NOVAES, Regina. Juventude e religião, sinais do tempo experimentado. Interseções – Revista de Estudos Interdisciplinares, Rio de Janeiro, v. 20, n. 2, p. 351–68, dez. 2018.

OLIVEIRA, Márcia Freire; MENDES, Luciano; VASCONCELOS, Andrea Costa van Herk. Desafios à permanência do jovem no meio rural: um estudo de casos em Piracicaba-SP e Uberlândia-MG. Revista de Economia e Sociologia Rural, [s.l.], v. 59, n. 2, p. 1–19, 2021.

SANTOS, José Vicente Tavares. As lutas sociais contra as violências. Política & Sociedade, Florianópolis, v. 6, n. 11, p. 71–100, out. 2007.

SCHWENDLER, Sônia Fátima; VIEIRA, Catarina Rielli; AMARAL, Mariana Ribeiro. Relações de trabalho, gênero e geração das jovens camponesas em assentamentos de reforma agrária. Mediações – Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 23, n. 3, p. 248–75, set./dez. 2018.

SETTON, Maria da Graça Jacintho. A teoria do habitus em Pierre Bourdieu: uma leitura contemporânea. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 20, p. 60-70, maio/ago. 2002.

SILVA, Priscila Teixeira da. O olhar da escola sobre a juventude do campo na comunidade de Mutãs-Bahia: linhas que se cruzam, tessituras a se fazer. 2015. 121f. Dissertação (Mestrado em Educação do Campo) – Centro de Formação de Professores, Universidade Federal do Recôncavo Baiano, Amargosa, 2015.

TROIAN, Alessandra; BREITENBACH, Raquel. Jovens e juventudes em estudos rurais do Brasil. Interações, Campo Grande, MS, v. 19, n. 4, p. 789–802, out./dez. 2018.

VALADARES, Alexandre Arbex; FERREIRA, Brancolina; LAMBAIS, Guilherme Berse Rodrigues; MARTINS, Leonardo Rauta; GALIZA, Marcelo. Os significados da permanência no campo: vozes da juventude rural organizada. In: SILVA, Enid Rocha Andrade; BOTELHO, Rosana Ulhôa (Org.). Dimensões da Experiência Juvenil brasileira e novos desafios às políticas públicas. Brasília, DF: Ipea, 2016. p. 59–94.

VÁZQUEZ, Melina. Juventude, política pública e participação: um estudo sobre as produções sócio-estatais da juventude na Argentina recente. Cidade Autônoma de Buenos Aires: Grupo Editorial Universitário, 2015. 88p.

Published

2023-07-19

How to Cite

Júnior, M. A. F. da S., & Moura, J. T. V. de . (2023). Collective discourses and power relations in rural youth: a case study in the Bebida Velha community, Pureza, RN. Interações (Campo Grande), 24(2), 573–. https://doi.org/10.20435/inter.v24i2.3679